Reblog: Ylilyöntejä islam-keskustelussa

Atte Kaleva kirjoittaa aiheesta johon törmään työelämässäni joka viikko. Annetaanpa Aten puhua. Alkuperäinen teksti Uuden Suomen blogipalvelussa.

Alkuperäinen teksti 

IsoT

Ylilyöntejä islam-keskustelussa, osa 2: 

Kirjoitussarjani ensimmäisessä osassa kirjoitin Helsingin Muslimien yhdyskunnan puheenjohtaja Hamza Peltolan kyseenalaisesta tavasta tuomita Ranskan terrori-iskut vain puolittain. Tässä osassa keskityn valitettavan yleiseen, kaikki muslimit yleistävästi tuomitsevaan puhetapaan.

Aluksi on syytä tehdä eräs seikka selväksi: muslimit eivät oletusarvoisesti ole pahoja. Tai hyviä. He ovat tavallisia ihmisiä, jotka itse kokevat olevansa muslimeja. He voivat olla hyviä tyyppejä, ikäviä ihmisiä, miehiä, naisia, musta- tai valkoihoisia. He voivat seurata jalkapalloa tai pitää penkkiurheilua tyhjänpäiväisenä ajanhukkana. Muslimi ei siis ole mikään leima, joka määrittää yksilöä sen tarkemmin. Muslimius on yksi rooli yksilön muiden roolien joukossa, vaikka sen merkitys yksilölle itselleen olisikin huomattava.

Islam ja muslimit ovat tulleet osaksi suomalaisuutta pysyvästi. En tarkoita tällä ainoastaan maahanmuuttoa tai kantaväestön käännynnäisiä, vaan myös syntyperäisiä Suomen kansalaisia, jotka ovat eläneet koko elämänsä Suomessa. Heistä osalla, kuten tataariväestöllä, on jo maassamme pitkä historia, osa puolestaan on toisen polven maahanmuuttajia, mutta se ei tee heistä yhtään vähemmän, tai huonompia suomalaisia. Hekin kannattavat Leijonia ja Huuhkajia, käyvät saunassa ja laulavat Maamme-laulua. Tai sitten eivät, kuten eivät kaikki suomalaiset muutenkaan. Kovin kauas totuudesta ei mennä, jos valtaosan muslimeista ajatellaan tunnustavan Allahin ainoaksi jumalaksi ja Muhammadin hänen sanansaattajakseen. Oikeastaan juuri mitään muuta ei yksilöstä sitten voidakaan päätellä pelkästään sen perusteella, että hän tunnustautuu muslimiksi.

Päivänselvän asian tekevät ongelmalliseksi ne tahot, jotka haluavat oman ennakkokäsityksensä, ideologiansa tai jonkin muun syyn takia projisoida kuvitteellisia ominaisuuksia muslimeiksi itsensä kokeviin yksilöihin, riippumatta siitä, ovatko nuo kuvitteelliset ominaisuudet toivottavia (“kaikki muslimit ovat tosi ihania ihmisiä”) vai ei-toivottavia (“kaikki muslimit ovat terroristeja”). Tällaisten, positiivisesti tai negatiivisesti muslimeja leimaavien henkilöiden motiivina ei selvästikään ole järkevän ja loogisen ajattelun tai kiihkottoman keskustelun edistäminen.

Lukijat löytävät varmasti blogosfäärissä ja some-maailmassa seikkaillessaan helposti yleistävän tuomitsevaa puhetta, jopa siinä määrin, että siihen on vaikeaa olla törmäämättä. Esimerkiksi kansanedustaja Juho Eerola esittää hiljattain julkaistussa kolumnissaan populistisen, yleistävän ja tarkoitushakuisesti kielteisen kuvan Suomen muslimeista: “Suurin osa Suomen muslimeista ei ole terroristeja, vaan elävät rauhallista elämää pääasiassa tulonsiirtojen varassa.” Kansanedustaja Teuvo Hakkarainen panee vielä paremmaksi: “Muslimeja tulvii miljoonittain länteen kuin Troijan puuhevosessa, jossa nämä odottavat ‘maltillisina’ kutsua jihadiin.”

Kuten Eerolan esimerkissä, demonisoivassa puheessa muslimeja syyllistetään usein kollektiivisesti sosiaaliturvan varassa elämisestä. On totta, että tietyissä maahanmuuttajaryhmissä työttömyys on merkittävästi korkeampi kuin kantasuomalaisilla, ja että tämä on iso ongelma. Maahanmuuttajaryhmien ongelmia ei saa kuitenkaan yleistää käsittämään muslimeja. Kyseessä ovat eri ryhmät ja eri käsitteet. Eerolan yleistyksen kaltaiset heitot antavat väärän kuvan hyvin laajasta ja monimuotoisesta väestöryhmästä. Keskustelu muslimien ongelmista on tietysti sallittua ja toivottavaa, mutta sen pitää olla analyyttista ja ratkaisukeskeistä. Erityisesti kansanedustajien soisi yltävän korkeatasoisempaan analyysiin. Mustamaalaaminen on loukkaavaa ja sitä tulisi välttää jo hyvien tapojen nimessä. Mutta sillä voi lisäksi olla arvaamattoman synkkiä seurauksia.

Väkivaltainen ideologia saa helposti jalansijaa siellä, missä uhriutumisen tunne on voimakas ja missä omaan yhteisöön koetaan kohdistuvan ulkoista uhkaa. Olemme nähneet vielä suhteellisen vähän erityisesti suomalaiselle muslimiyhteisölle suunnattua jihadistista propagandaa. Keskusteluissani suomalaisten muslimien kanssa en ole huomannut laajaa uhattuna olemisen tunnetta, eikä jihadistinen sanoma siitä, että islamia ja muslimeja vastaan hyökätään Suomessakin, ole vedonnut laajalti. Äänenpainojen koveneminen kantaväestön taholta saattaa kuitenkin muuttaa tilannetta. Yleinen islamofobinen ilmapiiri ruokkii radikalisoitumista ja tarjoaa jihadististen rekrytoijien kylvämille siemenille mitä suotuisimman kasvuympäristön.

Viimeistään Pariisin terrori-iskujen jälkeen maassamme pitäisi käydä laajaa keskustelua jihadismista nimen omaan uskonnollisessa, islamilaisessa viitekehyksessä. Jo aiemmin useat seikat viittasivat siihen, että ääri-islam on Suomessa ongelma, johon pitää puuttua. Nyt yhä uusien suomalaisten yritettyä lähteä ISIS:n riveihin taistelemaan, asian pitäisi olla vielä selvempi.

Jihadistit itse kokevat itsensä ensi kädessä hurskaiksi muslimeiksi ja pyrkivät toiminnassaan noudattamaan Koraanin käskyjä ja profeetta Muhammadin esimerkkiä. Siksi jihadisteista pitää puhua uskonnollisessa, islamilaisessa viitekehyksessä. Tämä ei luonnollisesti tarkoita sitä, että kaikki muslimit samalla automaattisesti leimattaisiin terroristeiksi. Keskustelun pitää olla avointa ja faktapohjaista. Perusteettomia syytöksiä koko muslimivähemmistöä vastaan pitää välttää.

Kirjoitussarjani ‘Ylilyöntejä islam-keskustelussa’ kolmannessa osassa käsittelen älymystön edustajina esiintyvän äärisuvaitsevaisen kansanosan helmasyntiä: muslimien varauksetonta ja yleistävää glorifiointia.

Atte Kaleva

www.attekaleva.fi

Advertisements

About epamuodikkaitaajatuksia

Reilu nelikymppinen jannu, joka on huolissaan siitä miten maanpuolustus ja turvallisuus makaa Lapissa, Suomessa ja Euroopassa. Harrastuksina Amerikkalainen jalkapallo, ja SRA ammunta. A guy about 45, who has a "thang" for military current issues, defense and shooting. Not to forget American football.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s